5 vitamine tips!

Als je gezond eet zou je bijna alle voedingsstoffen moeten binnenkrijgen die je dagelijks nodig hebt. Helaas vinden de meeste mensen het nog een hele uitdaging om de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit, vezelrijke granen, gezonde vetten en magere eiwitten te nemen. Maar deze zijn wel van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat we de vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die nodig zijn op een dagelijkse basis naar binnen krijgen. Als je niet altijd de juiste voedingstoffen naar binnen krijgt, kunnen vitaminen en supplementen gebruikt worden als aanvulling. We hebben hier 5 vitamine tips voor een gezondere levensstijl.

1. Vitamine C
Vitamine C is een van de bekendste vitamines. Vitamine C zit in fruit (vooral citrusfruit), groente (vooral koolsoorten) en aardappelen, heeft een antioxidant functie en is belangrijk voor een goede weerstand. Vitamine C geeft ook energie, zorgt voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten, en verlaagd de bloeddruk. Bij een tekort kan o.a. verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en verlies van bindweefsel ontstaan. Volwassenen worden aanbevolen 75 milligram vitamine C per dag naar binnen te krijgen.

2. Calcium
Calcium is een mineraal dat belangrijk is voor sterke botten en tanden. Vrouwen beginnen al in hun twintiger jaren botdichtheid te verliezen, en calcium is daarvoor de beste oplossing. Calcium verlaagt ook het risico op fracturen bij ouderen en postmenopausale vrouwen. Calcium zit in melk en melkproducten, kaas, groenten, noten en peulvruchten. Als je helemaal geen zuivelproducten eet of drinkt is de kans op te weinig calcium groot. Je kan dan na verloop van tijd botontkalking of osteoporose krijgen.

3. Vitamine D
Vitamine D is ook belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D is ook belangrijk voor de weerstand en een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D komt ook voor in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen of lichaamsbedekkende kleding dragen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

4. Magnesium
Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de opbouw van de botten en het goed functioneren van het zenuwstelsel en de spieren. Magnesium zorgt voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen en heeft een belangrijke rol in het metabolisme. Magnesium komt voor in brood en graanproducten, groente, melk en melkproducten en vlees. Een tekort aan magnesium is te herkennen aan o.a. algehele lusteloosheid of vermoeidheid, spierkrampen en hartritmestoornissen.

5. Vitamine B 12
Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 speelt ook een rol bij de stofwisseling van foliumzuur. Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, melk en eieren. Veganisten of mensen die heel weinig dierlijke producten gebruiken, hebben daardoor een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Aanvulling is dan wenselijk.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten