Mogelijke bijwerkingen als je besluit veganistisch te eten

Als je besluit dat je veganist wilt worden, zal het niet even zomaar gaan. Je hebt misschien allerlei goede dingen gehoord over veganistisch eten, maar over de bijwerkingen zegt niemand iets. We hebben ze hier daarom op een rij gezet.

1. Energie- en gewichtsproblemen
Wanneer je overschakelt naar een meer plantaardig dieet, verbruik je automatisch minder calorieën omdat groenten een lagere caloriedichtheid hebben dan voedingsmiddelen afkomstig van dieren. Dit betekent dat je eigenlijk een grotere hoeveelheid moet eten om alle calorieën te krijgen die je nodig hebt. We mogen ook niet voorbijgaan aan de noodzaak om ook voldoende energie te krijgen. Volg voor een paar dagen wat je eet om te zien of je ongeveer 2000 calorieën uit plantaardig voedsel haalt.

Door te weinig eten, riskeer je niet alleen gezondheidsproblemen, maar het is ook zeer waarschijnlijk dat je weer begint met het eten van dieren en hun bijproducten. Veel mensen beweren dat ze zich erg traag voelen bij het overschakelen naar een veganistisch dieet, maar dit kan alleen maar betekenen dat ze ofwel te weinig eten of kiezen voor veel veganistisch junkfood.

Wat te doen
Zorg ervoor dat je verse veganistische voedingsmiddelen kiest in plaats van verwerkte voedingsmiddelen. Je moet een hoger volume van deze voedingsmiddelen eten om ongewenst gewichtsverlies te voorkomen, terwijl je veel energie en goede voeding krijgt. Vermijd verwerkte suiker, olie en alles met ontelbare items op de ingrediëntenlijst.

2. Koken en experimenteren
Veganistisch zijn betekent dingen achterwege laten zoals vlees, vis, zuivel, kaas, eieren en boter. Dus het lijkt alsof er niet veel meer te eten is voor jou! Dit is wanneer je moet beginnen met het experimenteren met nieuwe voedingsmiddelen. Probeer telkens een nieuwe groente te kopen. Je moet ook leren hoe je alles moet klaarmaken. Als je niet zo goed kan koken, kun je er maar beter aan wennen.

Wat te doen
Koop een eenvoudig veganistisch kookboek of zoek enkele technieken online op. Durf wat groenten en fruit te kiezen die je nog nooit eerder hebt geprobeerd.

3. Enorm hunkeren
Het veranderen van eten dat je jarenlang at, is niet eenvoudig. Onze smaakpapillen stemmen daar ook op in en willen graag eten dat we gewend zijn. Dus als je van dieet verandert en veganist wordt, kun je er zeker van zijn dat je op een gegeven moment wat trek hebt in niet-veganistisch eten. Het wordt steeds moeilijker als je niet genoeg eet en altijd op zoek bent naar (calorierijk) voedsel. Een stap om dit te voorkomen zou zijn om je eetpatroon niet ’s nachts te veranderen, maar eerder kleine stappen te nemen om je favoriete eten op te geven.

Wat te doen
Zorg voor je favoriete eten, maar in een veganistische versie. Dit maakt het gemakkelijker om los te koppelen van dierlijke producten. Als je eenmaal bent overgestapt op overwegend plantaardig eten, zullen je smaakpapillen zich aanpassen en zul je het gezonde voedsel onweerstaanbaar vinden!

4. Slechte gezondheidstoestand
Wanneer je besluit over te stappen naar veganistisch eten, betekent dit niet automatisch dat het eten gezond zal zijn. Friet, frisdrank … ze zijn allemaal veganistisch. Deze voedingsmiddelen zijn natuurlijk niet gezond! Hoewel zulke smakelijke kant-en-klaarmaaltijden je kunnen helpen om op het goede spoor te blijven, zouden ze slechts de uitzondering op de regel moeten zijn. Wanneer je langzaam de hoeveelheid verse voedingsmiddelen in je eetpatroon verhoogt, zullen deze kleine lekkernijen een opstap zijn.

En niet de beste voeding krijgen heeft vele gezichten: je huid wordt erger, je haar en nagels worden broos, je wordt sneller ziek, je hebt minder energie, minder slaap, spierkrampen en nog veel meer. Veganisme is niet waterdicht en als je ervoor kiest om ongezond te eten, kun je nog steeds een heleboel ziekten krijgen. Zorg er dus voor dat je niets tekort komt.

Wat te doen
Eet fruit, groenten, granen en peulvruchten. Verse plantaardige voedingsmiddelen geven je alle voedingsstoffen die je nodig hebt als je er genoeg van eet of drinkt.

5. Spijsverteringsproblemen
Heb je ooit een ongemakkelijk gevoel in je maag ervaren na het eten van een salade of wat bonen? Het is niet de schuld van het eten. Ons lichaam past zich aan aan het soort eten dat we eten en onze darmbacteriën zullen worden geoptimaliseerd voor alles waarmee het wordt geconfronteerd – of dat nu gezonde producten zijn of verwerkte rommel.

Dus als je begint met het vervangen van dierlijke producten door gezonde plantaardige voedingsmiddelen zoals granen, groenten en peulvruchten, krijg je plotseling een heel andere samenstelling van eten. Te snel veranderen kan leiden tot constipatie, diarree en een opgeblazen gevoel.

Wat te doen
Zoek uit wat de oorzaak van het problemen is door een dagboek voor eten bij te houden en ga op zoek naar veelvoorkomende problemenmakers zoals bonen, spruitjes en uien. Ontdek wat goed voor je werkt, drink genoeg en beweeg om een ​​goede spijsvertering te bevorderen.

6. Moeilijk sociaal leven
Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen eten vlees. Dus als je opeens veganistisch gaat eten, zal er tegenslag zijn. Niet alleen de nieuwsgierig e”Maar wat kun je eten?” Of “Hoe leef je zonder kaas?”, zelfs niet de excuses zoals “Ik zou nooit zo sterk kunnen zijn en dat doen” en “Goed voor jou, ik respecteer jouw keuze maar iedereen is anders”, zijn de slechtste.

Soms word je openlijk bespot of belachelijk gemaakt, mensen proberen misschien wat dierlijke producten in je eten te stoppen of houden zelfs een biefstuk in je gezicht. Je wordt ook steeds opnieuw gevraagd of je nog steeds “op dit dieet zit” en waarom je dit doet. Laat dit je er niet van weerhouden om een ​​levensstijl te volgen die de minste schade aanricht! Het is beter om iets te doen dan niets te doen.

Wat te doen
Bereid jezelf voor en wees klaar om zowel legitieme als domme vragen rond veganisme te beantwoorden. Blijf bij je waarden, zelfs als je uit eten gaat en maak het anderen niet moeilijk als ze vlees willen eten. Bedenk dat je de hele wereld niet hoeft te redden.

7. Constant leren
Het lijkt misschien een beetje vervelend, maar met elke oorzaak en verandering moet een solide basis zijn. Anders zou je uitstapje naar de veganistische wereld van korte duur kunnen zijn. Er zijn veel dingen die je moet leren om te slagen: het eten van het juiste voedsel, het kiezen van wreedheidvrije schoonmaak- en beautyproducten, en vooral – het beantwoorden van allerlei soorten vragen van niet-veganisten.

Weet jij bijvoorbeeld welke ingrediënten je moet opzoeken in verpakte producten die niet veganistisch zijn? Zorg ervoor dat je van alles te weten komt, door veel te lezen en leren.

Wat te doen
Zoek de feiten op en luister niet naar halfbakken adviezen van anderen die ergens iets hebben gehoord of gelezen. Er is veel verwarrende informatie en mensen willen graag goed nieuws horen over hun slechte gewoonten. Vertel en laat ze zien hoe het op de juiste manier kan en moet worden gedaan.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten