Dit zijn de nieuwe aanbevelingen voor kankerpreventie

Na 10 jaar onderzoek heeft het Wereld Kanker Onderzoek Fonds nieuwe aanbevelingen voor het verkleinen van de kans op kanker bekend gemaakt. Het wetenschappelijk bewijs dat voeding en leefstijl een belangrijke rol spelen bij het wel of niet krijgen van kanker is sterker dan ooit. De nieuwe aanbevelingen bouwen voort op die uit 2007. De nieuwe aanbevelingen voor kankerpreventie, zoals opgesteld door het panel van experts, luiden als volgt:

1. Blijf op een gezond gewicht
Houd je gewicht binnen gezonde grenzen* en voorkom gewichtstoename op volwassen leeftijd.
*Met gezonde grenzen bedoelen we een Body Mass Index (BMI) tussen 18,5 en 24,9 kg/m2.

2. Kom in beweging
Maak lichaamsbeweging onderdeel van je dagelijks leven – loop meer en zit minder.

3. Eet veel volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten
Maak volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding.

4. Eet zo min mogelijk fastfood en ander voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel of suiker in zit
Het beperken van deze producten helpt je minder calorieën binnen te krijgen en je gewicht gezond te houden.

5. Beperk het eten van rood en bewerkt vlees
Eet weinig rood vlees, zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Eet weinig of geen bewerkt vlees.

6. Drink zo min mogelijk dranken met toegevoegde suikers
Drink vooral water en ongezoete dranken.

7. Drink zo min mogelijk alcohol
Voor de preventie van kanker kun je het best geen alcohol drinken.

8. Gebruik geen voedingssupplementen voor de preventie van kanker
Probeer de voedingsstoffen die je nodig hebt alleen uit voeding te halen.

9. Voor moeders: geef je baby borstvoeding, indien mogelijk
Borstvoeding is goed voor zowel moeder als kind.

10. Na de diagnose kanker: volg onze aanbevelingen, indien mogelijk
Overleg met je zorgprofessional wat het beste is in jouw situatie.

En ook heel belangrijk:
Om je kans op kanker te verkleinen is het ook belangrijk om niet te roken. Voorkom blootstelling aan tabak en te veel zon.

Door het opvolgen van deze aanbevelingen krijg je minder zout, verzadigde vetten en transvetten binnen. Dit kan je helpen ook andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes, te voorkomen.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten