5 eenvoudige manieren om de spijsvertering te verbeteren

5 eenvoudige manieren om de spijsvertering te verbeteren

by Redactie

Naarmate je sociale agenda op stoom komt en je meer sociale bijeenkomsten en vieringen bijwoont, kun je een onverwacht probleem tegenkomen: spijsverteringsproblemen. Dit soort problemen kunnen een negatieve invloed hebben op je algehele welzijn, dus het is belangrijk om een ​​gezonde spijsvertering een prioriteit te maken.

Volgens Ayurveda, de oude Indiase wetenschap over hoe lang te leven en gezond te zijn, is de gezondheid van het spijsverteringsstelsel de kern van een optimale gezondheid. Ayurvedische geneeskunde beweert dat het spijsverteringsstelsel is gebaseerd op de kracht en balans van zijn Agni (vuur), dat het lichaam in staat stelt voedsel te absorberen, te verteren en te assimileren. De leringen suggereren dat een onevenwichtige Agni onverteerde resten creëert, die gifstoffen vormen die onevenwichtigheden creëren en tot ziekte kunnen leiden.

Enkele voedingsrichtlijnen voor een gezonde spijsvertering en sterke Agni zijn:

  • Tussen de maaltijden 4-6 uur toestaan
  • Eten tussen de maaltijden vermijden
  • Vermijd voedsel met koude, natte en zware eigenschappen
  • Gemberthee of heet water drinken om de Agni te stimuleren
  • Een maaltijd beginnen met scherpe (warme), zure en zoute smaken
  • Het consumeren van een kleine hoeveelheid bittere smaak voor een maaltijd om de productie van zoutzuur in de maag te verhogen

Lees ook: Hoe je bittere groenten in de keuken kunt gebruiken

Neem maatregelen om je spijsvertering te beschermen en te koesteren met deze tips:

Voeg vezels toe aan je dieet

Plantaardige voedingsmiddelen die veel vezels bevatten, zorgen ervoor dat je sneller vol zit, waardoor je minder snel te veel eet, en ze helpen ook bij een regelmatige spijsvertering. Verhoog je inname van vezelrijk voedsel zoals fruit, groenten, volle granen, bonen, linzen, noten en zaden. Neem een ​​geleidelijke aanpak om te voorkomen dat je je spijsverteringskanaal verstoort en je waterinname gaandeweg verhoogt, omdat vezels het absorberen en de kans verkleinen dat je gas of krampen krijgt.

Blijf gehydrateerd

Je lichaam goed gehydrateerd houden is als ervoor zorgen dat de motor van je auto goed gesmeerd is. Het houdt al je bewegende delen synchroon en werkt voor topprestaties. Sommige vloeistoffen kunnen ook helpen bij ontgifting, wat vooral gunstig kan zijn wanneer je sociale agenda vol is en je kansen om te veel te eten groter zijn.

Eet langzamer

In de drukke wereld van vandaag is het gemakkelijk om in recordtijd een maaltijd te nuttigen. Door te vertragen en mindful te eten heeft je lichaam echter meer tijd om voedsel te verwerken. Je geeft je hersenen meer tijd om met je maag te communiceren en je bent je er meer van bewust wanneer je je honger hebt gestild.

Begin met trainen

Als je nog een reden nodig hebt om in beweging te komen, kan dat je spijsvertering zijn. Regelmatige lichamelijke activiteit bevordert een betere spijsvertering. Als je echter te snel na het eten begint te trainen, zou je eigenlijk het tegenovergestelde kunnen doen. Eet licht voor het sporten en neem daarna een eiwitrijke, uitgebalanceerde maaltijd voor herstel.

Lees ook: 6 eenvoudige technieken om de controle te krijgen over je stress

Omgaan met stress

Te veel stress kan meerdere fysieke problemen veroorzaken, waaronder het onderbreken van je spijsvertering. Probeer bewuste meditatie of een andere methode om te ontspannen en stress te verlichten. Voldoende rust krijgen kan ook helpen om stress onder controle te houden. 

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten