De gezonde lunchpauze

De gezonde lunchpauze

by Redactie

Laatst geüpdatet op april 15, 2021 by Redactie

Volledige concentratie en efficiëntie zijn basisvereisten om werkuren zo productief mogelijk te maken. Hiervoor heeft het lichaam echter vooral één ding nodig: voldoende energie. Om het meeste uit de lunchpauze te halen, wordt de 60-30-10-regel aanbevolen. 60 procent van de lunchpauze is etenstijd, 30 procent moet worden gepland voor lichaamsbeweging en tien procent voor ontspanning. Niet te negeren is wat er als lunch wordt gegeten. Met een uitgebalanceerde, lichte lunch op basis van waardevolle energiebronnen kunnen de reserves voor de rest van de dag worden aangevuld. Lunchboxen zorgen voor een stressvrije, gezonde en gevarieerde lunch, die de avond ervoor gevuld kan worden met de juiste powerfood en ’s ochtends ontspannen mee naar het werk kan.

Powerfood in de lunchbox

Meer dan de helft van de lunch moet worden geïnvesteerd in een evenwichtige en ontspannen maaltijd. Ons brein alleen al verbruikt meer dan 20 procent van onze dagelijkse energiebehoefte. Hierbij geldt: licht eten in middelgrote porties wordt aanbevolen. Een zware lunch maakt je moe, traag en vermindert de concentratie. Spijsvertering kost veel energie die dan elders, namelijk in de hersenen, ontbreekt. Ideaal voor een stressvrije en gezonde lunch: lunchboxen. Ze kunnen de avond ervoor worden voorbereid en ’s ochtends naar het werk worden gebracht. Dit bespaart kostbare tijd tijdens de lunchpauze en vermijdt stress, zelfs voor het werk. Daarnaast kan de lunchbox elke dag anders gevuld worden met lekkere powerfoods. Een energielunch zou er zo uit kunnen zien: een gezonde sandwich gemaakt van volkorenbrood, avocado en zalm. Volkorenbrood bevat veel goede koolhydraten en vezels die licht verteerbaar zijn en je lang verzadigd houden. Avocado is rijk aan goede vetzuren voor de hersenen en de zalm bevat belangrijke omega 3-vetzuren, die ook een positieve invloed hebben op de hersenfunctie. Margarine bevat ook waardevolle plantaardige oliën die met hun omega-3-gehalte de efficiëntie van de hersenen verhogen.

Lees ook: Tips om te bewegen gedurende de werkdag

Ook buiten de pauze geldt: snacken is toegestaan. Een handvol noten, gedroogd fruit of verse bessen bewaar je gemakkelijk in een lunchbox en is direct bij de hand als je honger hebt. Een gezonde snack vermijdt het hunkeren naar eten en voorkomt een middagdip. Hierdoor wordt de energie gelijkmatig aan het lichaam geleverd en blijft de bloedsuikerspiegel constant. Dit bevordert de concentratie en zorgt voor mentale en fysieke kracht.

30 procent inspanningstijd: zuurstof voor het organisme

Een korte wandeling in de frisse lucht verhoogt het zuurstofgehalte in de hersenen en bevordert de doorbloeding van de grijze cellen. Daarvoor is tien minuten beweging voldoende. De stofwisseling wordt gestimuleerd en ons lichaam krijgt nieuwe energie. De veranderde omgeving stimuleert ook het denkvermogen en geeft nieuwe creatieve prikkels. Als ons lichaam niet voldoende zuurstof krijgt, zijn vermoeidheid en een slechte concentratie onvermijdelijk.

Ontspanning

Na de beweging volgt rust: leg tijdens de pauze de telefoon opzij en sluit even je ogen. Tien procent van de pauze moet worden besteed aan volledige ontspanning.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten