De gezondheidsvoordelen van bloemkool

De gezondheidsvoordelen van bloemkool

by Redactie

Bloemkool is enorm in populariteit toegenomen en er zijn inmiddels zoveel recepten met bloemkool om klaar te maken. Als hij vers geoogst en lokaal geteeld is, is de smaak zo mild en fantastisch goed dat je geen ingewikkeld recept hoeft te volgen. Breek de bloemkoolroosjes los en voeg ze toe aan een salade met een goede dressing of kook de roosjes iets zacht, bestrooi met een paar korrels zout en het beetje roomboter. Maar het is niet alleen de smaak die de bloemkool een prominente plaats in de groentela geeft. De ongelooflijke voordelen voor de gezondheid hebben zich wijd en zijd verspreid.

Wit en voedzaam

Bloemkool is een groente die rijk is aan vitamine B, vitamine C, calcium, kalium en belangrijke oplosbare vezels.Veel groenten en fruit bevatten plantaardige zogenaamde fytonutriënten, waardoor ze kleurrijk zijn. Velen zijn ook belangrijke antioxidanten, maar niet alle zijn vers. Phyto is het Griekse woord voor plant. De planten produceren fytonutriënten om hun eigen groei te bevorderen en zichzelf te beschermen tegen celbeschadiging en ziekte. Fytonutriënten kunnen onder meer beschermen tegen hart- en vaatziekten door hun rol als antioxidanten.

Lees ook: Hoe je bittere groenten in de keuken kunt gebruiken

Bloemkool behoort tot de kruisbloemige groenten familie en mist het groene chlorofyl dat in andere groenten zoals broccoli, kool en boerenkool wordt aangetroffen, omdat de roosjes tijdens de groei door de bladeren van de plant tegen de zon worden beschermd. Maar de voedingsstoffen zijn verbazingwekkend en kunnen helpen het immuunsysteem te versterken en het risico op kanker te verminderen. Bloemkool bevat een stof genaamd allicine die de plant beschermt tegen aantasting door ongedierte en het is aangetoond dat het bij mensen het immuunsysteem versterkt. Bloemkool bevat ook glucosinules, dit zijn zwavelachtige stoffen die worden afgebroken tot isothiocyanaten en indolen, die werkzame stoffen zijn bij het kauwen van verse kool, sommige kunnen ook in de darm worden gevormd. Zowel isothiocyanaten als indolen kunnen het lichaam helpen bij het ontgiften en zo beschermen tegen het ontstaan ​​van kanker. Het is belangrijk dat we de witte groenten niet vergeten als we gezond mixen en elke dag groenten in verschillende kleuren eten.

De goede en fijngestampte bloemkool?

Zoals de naam al doet vermoeden, is het de bloem van de plant die we eten. Bloemkool is gevoelig en moet voorzichtig worden behandeld, dus laat de toppen bij het oogsten van de kool. Gedurende een deel van de 20e eeuw was bloemkool gebruikelijk als gekookte warme groente als bijgerecht bij vleesgerechten of in gegratineerde kaas, onder meer in Indiase gerechten. Tijdens de zomer en herfst is er vers geoogste Nederlandse bloemkool die zacht en rond van smaak en textuur is. Gebruik het bijvoorbeeld in een makkelijk te bereiden bloemkoolsoep die wordt afgerond met een scheutje room. De soep is meestal geliefd bij jong en oud. Kook een grote bloemkoolkop met een beetje bouillon + een beetje melk, en het zal wit en fijn zijn. Meng, breng op smaak en roer er een beetje room door. Verwarm en serveer met iets groens erin. Geniet ook van de milde bloemkool in een salade. Verdeel een bloemkoolkop in roosjes en kook ze 1-2 minuten in lichtgezouten water. Was en verdeel een bosje radijsjes, hak ½ dl hazelnoten grof. Meng ze met bloemkool en gedroogde bessen in een kom of op een schaal. Roer 1 eetlepel witte wijnazijn en eetlepel honingmosterd door elkaar met 3 eetlepels olie. Kruid met peper en zout. Sprenkel de dressing over de salade.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten