De gezondheidsvoordelen van noten

De gezondheidsvoordelen van noten

Laatst geüpdatet op december 7, 2022 by Redactie

Noten zijn ongekend populair om te eten. Ze zijn lekker, gezond omdat ze rijk zijn aan gezonde vetten, eiwitten en vezels, goed voor diegenen die willen afvallen of hun gewicht onder controle willen houden, en degenen die kiezen voor een vegetarische levensstijl. Omdat noten zoveel gezondheidsvoordelen hebben, staat het elke dag eten van wat ongezouten noten in de Schijf van Vijf.

Wat zijn noten en welke worden het meest gegeten?

Een noot is een eenvoudige droge vrucht met één of twee zaden waarin de eierstokwand bij het volwassen worden erg hard wordt en waarbij het zaad aan de eierstokwand blijft kleven of wordt gefuseerd. Voorbeelden van de meest gegeten noten zijn amandelen, pecannoten, walnoten, paranoten, cashewnoten, kastanjes, hazelnoten, macadamia-noten, pijnboompitten en pistachenoten. Hoewel de pinda technisch een peulvrucht is, ligt de voedingssamenstelling van de pinda dicht bij die van boomnoten, en er is onderzoek dat de voordelen van pinda’s voor de gezondheid aantoont.

De gezondheidsvoordelen van noten

1. Noten zijn zeer voedzaam. Noten bevatten veel vet, weinig koolhydraten en zijn een geweldige bron van verschillende voedingsstoffen, waaronder vitamine E, magnesium en selenium.

2. Noten zitten vol met antioxidanten. Antioxidanten helpen bij het beheersen van vrije radicalen, wat agressieve stoffen zijn die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.

3. Noten kunnen je helpen om af te vallen
Van noten is aangetoond dat ze helpen gewichtsverlies te bevorderen in plaats van een bijdrage te leveren aan gewichtstoename. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het lichaam niet alle calorieën in noten absorbeert.

4. Noten kunnen cholesterol verlagen
Noten kunnen het totale en LDL-cholesterol en triglyceriden helpen verlagen terwijl ze het HDL-cholesterolniveau verhogen.

5. Noten kunnen het risico op hartaanval en beroerte verminderen
Noten kunnen het risico op een hartaanval en beroerte aanzienlijk verlagen. Dat komt omdat noten de LDL-deeltjesgrootte verhogen, HDL-cholesterol verhogen, de slagaderfunctie verbeteren en verschillende andere voordelen voor de gezondheid van het hart hebben.

6. Noten zijn gunstig voor type 2 diabetes
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat bloedsuiker, bloeddruk en andere gezondheidsmarkers verbeteren wanneer noten worden opgenomen in de voeding van mensen met type 2 diabetes.

7. Noten kunnen helpen om ontstekingen te verminderen
Onderzoek suggereert dat noten nuttig kunnen zijn voor het verminderen van ontstekingen, vooral bij mensen met diabetes, nieraandoeningen en andere ernstige gezondheidsproblemen.

8. Noten zijn rijk aan vezels
Veel noten bevatten veel vezels, wat het ziekterisico kan verminderen, je kan helpen vol te houden, de opname van calorieën kan verminderen en de darmgezondheid kan verbeteren.

Geen tijd om verse noten in huis te halen? Je hebt nu geen excuus meer om noten in huis te halen, want deze kun je snel en makkelijk thuis laten bezorgen. Dit kan bijvoorbeeld bij Basboernoten.nl die al ruim 44 jaar specialist is in noten, en een begrip is in het hogere segment noten en gedroogd fruit.

Dit vind je misschien ook leuk