De principes van Pilates

De principes van Pilates

Laatst geüpdatet op december 20, 2022 by Redactie

Joseph Pilates – de bedenker van Pilates – noemde het ‘contrology’. In zijn boek Return to Life Through Contrology definieerde hij zijn werk als een manier om lichaam, geest en ziel volledig en grondig te verenigen. Zijn principes, die we nu de principes van Pilates noemen, vormen de basis voor zijn benadering van fysieke fitheid. Hoewel de principes abstract kunnen klinken, helpt hun integratie, volgens Pilates, om evenwicht, gratie en vloeibaarheid te bereiken. Hieronder meer informatie over deze acht basisprincipes van Pilates:

Concentratie

Concentratie bevordert de verbinding tussen geest en lichaam. Terwijl je je richt en bewust wordt van elke lichaamsbeweging, zegt Pilates dat je van elke beweging een optimale fysieke waarde zult ontvangen en dat je je lichaamsbewustzijn verbetert.

Lees ook: Wat is het verschil tussen Yoga en Pilates?

Centreren

Tijdens je Pilates-training moet je je aandacht bewust naar het centrum van je lichaam brengen. Terwijl je je innerlijk concentreert, suggereert dit Pilates-principe dat je rust brengt voor zowel je lichaam als je geest. Pilates noemt het centrum van je romp de ‘krachtcentrale’, waaruit alle energie voor oefening is afgeleid.

Controle

De Pilates-methode is gebaseerd op mindfulness, inclusief juiste, veilige en complete spiercontrole. Met de juiste controle gebruik je de exacte en juiste vorm, waarbij geen enkel deel van je lichaam onbeheerd achterblijft. In je bewuste bewustzijn, bestuur je elke beweging.

Precisie

Volgens Pilates’ precisieprincipe is het uitvoeren van één oefening met opzettelijke nauwkeurigheid belangrijker dan het voltooien van meer herhalingen met slordige vorm. Om deze reden geven goede Pilates-instructeurs gedetailleerde instructies aan hun studenten over alle Pilates-bewegingen.

Ademen

Diepe, gecontroleerde ademhaling activeert de bloedsomloop en maakt de cellen en spieren wakker. Pilates adviseert om de longen te visualiseren als blaasbalgen terwijl je de lucht naar binnen haalt en deze op dezelfde manier vrijgeeft. Hij schreef dat ademhaling het meest integraal onderdeel van oefening is, en zelfs als men geen andere aanbeveling volgt, is het belangrijkste om te leren correct te ademen.

Uitlijning

Van top tot teen benadrukt de Pilates-methode een goede houding en bewustzijn van de plaatsing van alle delen van je lichaam. Tijdens je Pilates-training is het belangrijk om je bewust te zijn van de positie van je hoofd, nek, ruggengraat en bekken om een ​​juiste ademhaling en techniek te verzekeren.

Stroom

Pilates-routines worden voltooid door een zachte stroom. Genade, gemak en vloeibaarheid zijn de intenties die Joseph Pilates toepaste op alle oefeningen. Doorlopende, soepele en elegante bewegingen tijdens de overgang van de ene pose naar de andere, zorgen voor kracht en uithoudingsvermogen volgens dit principe.

Lees ook: De voordelen van dagelijks yoga beoefenen

Integratie

Adem, controle, mindfulness, centrering, uitlijning en precisie komen samen wanneer de vele spiergroepen samenwerken om beweging te ondersteunen en te sturen. Door het beoefenen van elk van de bovenstaande principes wordt Pilates’ doel bereikt van een geïntegreerde mind-body workout.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten