Een gereduceerd vleesdieet heeft veel voordelen

Een gereduceerd vleesdieet heeft veel voordelen

by Redactie

Welk dieet is beter: de vleesconsumptie matig verminderen en meer fruit, groenten en volkorenproducten eten, zoals aanbevolen door de Duitse voedingsvereniging? Het voorbeeld van Duitsland volgen en meer vis en zeevruchten eten? Of zelfs helemaal overstappen op een veganistisch dieet? Een nieuwe studie van de Universiteit van Bonn (Duitsland) toont aan dat het antwoord op deze vragen niet zo duidelijk is als men zou denken – afhankelijk van de effecten die men nauwkeurig bekijkt.

Jaarlijks wordt door elke burger in de EU 950 kilo voedsel en drank geconsumeerd – een aanzienlijke hoeveelheid, het gewicht van een kleine auto. Wereldwijd is voedsel verantwoordelijk voor een kwart van de menselijke uitstoot van broeikasgassen. Een groot deel hiervan is te danken aan de veehouderij: dieren zetten slechts een klein deel van de gevoerde calorieën om in vlees. Herkauwers produceren ook methaan, wat de opwarming van de aarde verder versnelt.

Bovendien heeft wat we eten ook gevolgen voor onze gezondheid en dierenwelzijn. Bij het vergelijken van diëten moet ook met deze aspecten rekening worden gehouden. Experts noemen de optimale gezondheid van mens, dier en milieu ook wel het “One Health”-perspectief. “Studies die dit perspectief toepassen op voedingskwesties zijn echter nog steeds zeldzaam”, legt Juliana Paris van het Centrum voor Ontwikkelingsonderzoek (ZEF) van de Universiteit van Bonn (Duitsland) uit.

Werkelijke voedselmand vergeleken met drie alternatieven

Paris voerde samen met collega’s een analyse uit die deze onderzoeksleemte tot op zekere hoogte wil opvullen.” Hiervoor hebben we gekeken naar voorbeelden van producten die op de voedselmand van mensen in Noordrijn-Westfalen liggen”, legt ze uit.” Vervolgens vergeleken we dit referentiedieet met drie verschillende scenario’s: een verschuiving volgens de aanbevelingen van de Duitse voedingsvereniging (DGE), een verschuiving naar een mediterraan dieet met meer vis en zeevruchten, en een verschuiving naar een veganistisch dieet.”

In elk van deze drie scenario’s zijn de voedingsmiddelen gekozen om zo min mogelijk af te wijken van het referentiedieet.” Dat betekent bijvoorbeeld dat we in de mediterrane versie het aandeel vis en zeevruchten, groenten en graanproducten hebben verhoogd”, zegt Paris. Bovendien moet de algehele productselectie dezelfde voedingsstoffen in vergelijkbare hoeveelheden bevatten als voorheen. Zo kregen de onderzoekers per scenario een voedselmand, die ze vervolgens verder analyseerden.

“Om dit te doen, vertrouwden we op verschillende databases”, zegt Dr. Neus Escobar van het Instituut voor Toegepaste Systeemanalyse in Oostenrijk, die toezicht hield op het werk.” Ze stelden ons bijvoorbeeld in staat om de impact van elk dieet op bepaalde milieuaspecten in te schatten, zoals de hoeveelheid broeikasgassen die tijdens de productie wordt geproduceerd of het waterverbruik. We hebben een vergelijkbare benadering gevolgd om de impact van elk dieet op gezondheid.” Van rood vlees is bijvoorbeeld bekend dat het het risico op bepaalde vormen van kanker en hart- en vaatziekten verhoogt.

De onderzoekers schatten de gevolgen voor het dierenwelzijn aan de hand van verschillende indicatoren. Deze omvatten hoeveel dieren hun leven verliezen als gevolg van voedselconsumptie en onder welke omstandigheden ze worden gehouden. “Maar we gebruikten ook het aantal neuronen of de grootte van de hersenen in relatie tot het lichaam om in te schatten in hoeverre de respectievelijke dieren daadwerkelijk lijden wanneer ze worden gebruikt”, legt Juliana Paris uit.

Lees ook: Alles wat je moet weten als je flexitariër wilt worden

Vis in plaats van biefstuk: goed voor het milieu, slecht voor het dierenwelzijn

Elk van de drie diëten zou duurzaam gunstig zijn vanuit een One Health-perspectief. Dit gaat echter ook ten koste van andere aspecten. Het veganistische dieet scoorde op veel vlakken het beste. De productie van veganistisch voedsel brengt echter een verhoogde waterconsumptie met zich mee. “Bovendien moeten veganisten bepaalde voedingsstoffen apart nemen, zoals vitamine B12, vitamine D en zelfs calcium”, zegt Paris.

Het mediterrane dieet (hoewel gezond) resulteert ook in een verhoogde behoefte aan water vanwege het hoge gehalte aan noten en groenten. Bovendien, als – zoals aangenomen in de studie – het geconsumeerde vlees volledig wordt vervangen door vis, zijn de effecten op het dierenwelzijn verrassend negatief: aangezien vis en zeevruchten veel kleiner zijn dan bijvoorbeeld koeien of varkens, lijden aanzienlijk meer dieren als gevolg van dit dieet. Ook de toegenomen consumptie van honing, die intensief beheer van bijenvolken vereist, heeft een negatief effect.” Het zou daarom gunstig zijn om minder van je totale eiwitbehoefte uit dierlijke bronnen te halen”, benadrukt Neus Escobar. “Bovendien hebben veel mensen tegenwoordig diëten die aanzienlijk te rijk zijn. Als ze de hoeveelheid voedsel die ze aten zouden verminderen tot wat ze echt nodig hebben, zou dat nog meer positieve effecten kunnen hebben.”

Volgens het onderzoek gaan de aanbevelingen van de DGE de goede kant op. Wat de menselijke gezondheid betreft, zijn de andere twee opties echter beter. Desalniettemin laten de gegevens hier ook zien: als je vaker zonder vlees doet en in plaats daarvan volle granen, groenten en fruit op je bord krijgt, doe je niet alleen iets goeds voor jezelf, maar ook voor de dieren en het milieu.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten