Een wintergids om ‘Lagom’ te bereiken

Een wintergids om ‘Lagom’ te bereiken

by Redactie

Laatst geüpdatet op februari 11, 2022 by Redactie

Nog even en dan is het Kerstmis. Terwijl we allemaal zullen genieten van de feestelijkheden die met het seizoen komen, kunnen we ons onvermijdelijk overweldigd, uitgeput of gestrest voelen; of het nu gaat om het aantal feesten, bijeenkomsten of evenementen dat we bijwonen, om onze financiën te beheren of om gewoon een goede balans te vinden tussen sociaal zijn en lekker thuis doorbrengen.

Wees niet bang. Er is een oplossing voorhanden. ‘Lagom’ is een Zweedse term die ‘precies de juiste hoeveelheid’ of ‘niet te weinig en niet te veel’ beschrijft en duidt op een bewuste benadering van alle aspecten van het leven, gericht op gematigdheid, evenwicht, duurzaamheid en spaarzaamheid.

Deze doordachte benadering moedigt een leven aan dat minder frivool, authentieker is en, belangrijker nog, ervoor probeert te zorgen dat we streven naar de juiste balans om ons gelukkiger en meer vervuld te voelen in alles wat we doen. Lagom gaat over het aanbrengen van subtiele veranderingen in gedrag en routines om een ​​gevoel van evenwicht in je leven te brengen; het zal ook een groter gevoel van rust en tevredenheid geven. Lees verder voor advies over hoe je meer lagom in je leven kunt krijgen.

Lees ook: 5 stappen voor de ultieme traditionele Deense kerst

1. Kies je feestjes

Uitgenodigd worden voor een evenement is een feest, maar het is belangrijk om te kiezen welke je wilt bijwonen. Als grote menigten, veel drinken of het ontmoeten van vreemden niet jouw ding is, bied dan aan om de gastheer van het feest te ontmoeten tijdens een diner of een drankje met z’n tweetjes, of met een kleinere groep goede vrienden.

Voel je niet verplicht om aanwezig te zijn als een evenement buiten je budget valt, te ver weg is of niet voor een goede vriend of familielid is. Stel je sociale evenementen samen en woon alleen evenementen bij die je echt geluk zullen brengen.

2. Vermijd teveel

Het is verleidelijk om gratis eten en alcohol te drinken, maar regelmatig teveel eten is niet goed voor je gezondheid of welzijn. Drink water tussen de alcohol door om gehydrateerd te blijven, eet gezond voedsel om zwaar, rijk feestvoedsel in evenwicht te houden en probeer elke dag minstens 15 minuten aan lichaamsbeweging te doen. Bewegen en goed eten is de sleutel voor zowel lichaam als geest, dus neem er de tijd voor.

3. Opgeruimd huis = opgeruimd hoofd

Een schoon, opgeruimd huis kan de perfecte afwisseling bieden na een drukke werkdag of een reeks sociale evenementen. Onthoud dat je huis een plaats van rust en ontspanning moet zijn; ergens waar je tot rust kunt komen.

Omarm lagom in huis door het interieur schoon en eenvoudig te houden: ruim regelmatig op en verplaats meubels om overbelasting van de kamers te voorkomen. Blijf bij een neutraal kleurenpalet en voeg veel planten toe om de buitenkant naar binnen te halen. Maak het gezellig met geurkaarsen, donzige dekens en gezellige loungewear voor het ultieme comfort.

Lees ook: Zo voeg je ‘Lagom’ toe aan je huis

4. Geld is belangrijk

Het lijdt geen twijfel dat de aanloop naar Kerstmis een dure tijd is, met cadeautjes, reizen en eten en drinken die allemaal snel oplopen. Een eenvoudige manier om je geld te beheren, is door twee afzonderlijke rekeningen te hebben: een voor je loon en een waarop je een vast bedrag zet voor je uitgaven.

Spreid je uitgaven aan cadeaus uit en vermijd verspilling – zelfgemaakte geschenken zoals macramé-stukken, gebreide kleding, decoratieve vlaggenlijnen of zelfgemaakte bieren, chutneys, jam en cakes zijn persoonlijker en specialer.

Splits taxi’s met andere feestgangers en maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer om de kosten laag te houden.

5. Factor in Fika

Zweden staan ​​bekend om ‘fika’; een sociaal ritueel waarbij je elke dag een time-out neemt voor een koffiepauze en een zoete traktatie. Het mooie van fika is dat het overal kan worden gedaan: op het werk, in het thuiskantoor, aan de keukentafel of in een plaatselijk café of park. De sleutel is om te stoppen met wat je ook doet en te genieten van 10-15 minuten kwaliteitsonderbreking.

Doe een stap achteruit van je computer, leg je telefoon neer en bereid je voor om je hoofd leeg te maken. Regelmatige pauzes blijken de productiviteit te verhogen, omdat het je hersenen en lichaam de kans geeft om op te laden, dus het is een oefening die de moeite waard is om aan te nemen. Het is ook een geweldige kans om bij te praten met collega’s en vrienden als ze in de buurt zijn. Voor een echte Zweedse fika, neem een warm kaneelgebakje bij je koffie.

Lees ook: Scandinavische lifestyle-hacks voor betere gezondheid en geluk

6. ‘Fredagsmys’ als een professional

Fredagsmys, of fredagskos, is een groot ding in Scandinavië – vooral in Zweden. Het omvat het aantrekken van een gezellige outfit, het verzamelen van vrienden en familie en het doorbrengen van een vrijdagavond met het eten van taco’s en snacks met een boxset of film. Je kunt allen Fredagsmys, maar het is meer mijn (gezellig) als je de ervaring deelt. De gouden regel: feesten is voor zaterdag – op vrijdag blijven we binnen.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten