Eten of vasten - Hoe maximaliseer je de voordelen van je training of fitnessroutine?

Eten of vasten – Hoe maximaliseer je de voordelen van je training of fitnessroutine?

by Redactie

Hoe maximaliseer je de voordelen van je training of fitnessroutine? Afgezien van het beoefenen van een gezonde levensstijl die omvat wat je eet, is het ook belangrijk wanneer te eten! Dus, moet je eten voordat je naar de sportschool gaat of zal dat het doel van het trainen tenietdoen?

Eet minder verlies meer

De basiswetenschap achter succesvol gewichtsverlies is niet ingewikkeld. Om meer te verliezen moet je minder eten. Maar laten we de kritische basis van training niet vergeten; je hebt de energie nodig. Als je niet genoeg eet, houd je de training niet vol en loop je zelfs het risico op blessures. Het is net als tennissen met een losjes bespannen racket – het kost meer moeite om de bal te raken, en diezelfde inspanning kan leiden tot verwondingen aan je lichaam.

Een andere reden waarom het niet goed is om niets voor de training te eten, is dat je na je sessie de neiging hebt om te veel te eten. De energie van je lichaam is opgebruikt, en plotseling in plaats van genoeg te eten, merk je dat je je bord met voedsel vult en bovendien in overvloed!

Lees ook: Alles wat je nodig hebt voor een gezonde maaltijd

Eet meer krijg meer

Om spieren op te bouwen, moet je eten en soms veel, vooral voor bodybuilders. Hoewel de meesten van ons geen bodybuilders zijn, hebben we toch spieren nodig om onze dagelijkse basisfuncties uit te voeren. Een pre-workoutmaaltijd zal een lange weg gaan, niet alleen om de sessie door te komen, maar ook om spieren op te bouwen. Onthoud gewoon dat minder soms niet het beste is, omdat je je lichaam van brandstof moet voorzien om maximale prestaties en resultaten te bereiken.

Wat te eten

Vermijd te veel vet, omdat het je metabolisme kan vertragen en je je halverwege je training sloom zult voelen. Eiwit is goed omdat het helpt bij spierherstel en spieropbouw. Wat je eet voordat je naar de sportschool gaat, is ook afhankelijk van hoe laat je eet. Als het 30 minuten tot een uur eerder is, zou voedsel met eenvoudige koolhydraten en eiwitten goed zijn. Als je ongeveer 2 uur tot de sportschool tijd hebt, zou een maaltijd met ongeveer 400-500 calorieën en een uitstekende bron van eiwitten ideaal zijn.

Nu we hebben vastgesteld dat het essentieel is om vóór de training iets te eten, ongeacht gewichtsverlies of spiergroei, laten we eens kijken naar enkele voedingsopties die kunnen helpen bij je doel. Het hoeft geen maaltijd te zijn, iets simpels als een snack is voldoende, zolang het maar de nodige brandstof voor je lichaam levert.

Bananen

Bananen zijn perfect om de glycogeenvoorraden te stimuleren en de bloedsuikerspiegel te verhogen. Ze zijn een bron van natuurlijke suikers, eenvoudige koolhydraten en kalium. Consumeer ze ongeveer 30 minuten tot een uur voordat je gaat sporten.

Havermout en pap

Deze ontbijtfavorieten zijn ook ideaal als pre-workout brandstof. Ze bevatten complexe koolhydraten en een uitstekende bron van oplosbare vezels. Consumeer ze ongeveer 2 uur voordat je gaat sporten, en je hebt een bron van langzaam vrijkomende energie om je door je sessie heen te helpen.

Lees ook: 10 manieren om je dagelijkse portie groente te verhogen

Omeletten

Omeletten zijn een uitstekende bron van spieropbouwende eiwitten en aminozuren, maar vergeet niet om hele eieren en eiwitten te gebruiken. Consumeer ze ongeveer 2 tot 3 uur voor een training om spierkatabolisme te voorkomen.

Er zijn tal van andere voedingsmiddelen die je kunt en moet eten voordat je gaat sporten, maar let op dat je niet te veel eet! De bedoeling van een training is om je te helpen je lichaams- en gezondheidsdoelen te bereiken, dus goed doen is van het grootste belang. En daar hoort ook gezond eten bij.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten