Gezond drinken op de werkplek: hoe je je drinkgedrag kunt verbeteren

Gezond drinken op de werkplek: hoe je je drinkgedrag kunt verbeteren

by Redactie

Water dient als celbouwstof, als oplosmiddel en transportmiddel in de stofwisseling, om de zuur-base balans te regelen en om de lichaamstemperatuur te reguleren. Als je te weinig drinkt, riskeer je niet alleen vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn, maar ook duizeligheid, verwardheid of zelfs verminderde lichaamsfuncties.

Drink volgens lichaamsgewicht

Gezonde volwassenen moeten voldoende drinken in overeenstemming met hun lichaamsgewicht. Dit is de enige manier om alle lichaamsfuncties betrouwbaar te ondersteunen. Als vuistregel geldt dat een volwassen persoon ongeveer 30 tot 40 milliliter per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig heeft. Dat wil zeggen, een persoon die 60 kilo weegt, moet bijvoorbeeld 1,8 tot 2,4 liter per dag drinken.

Lees ook: 5 tekens dat je meer water moet drinken

Vloeistofbehoefte neemt toe met warmte

Als je fysiek veeleisend bent of als de buitentemperatuur hoog is, is het nog belangrijker om voldoende te drinken. Want als je zweet, gebruikt het lichaam de verdampingskoude van water om de huid te koelen en de lichaamstemperatuur constant te houden. Wanneer je zweet, worden belangrijke mineralen zoals kalium en magnesium evenals natriumchloride, oftewel keukenzout, met het lichaamsvocht uitgewassen.

Tips voor gezond drinken op de werkvloer

Slechts drie procent vochtverlies kan leiden tot een aanzienlijke prestatievermindering. Daarom is het vooral op de werkvloer belangrijk om voldoende te drinken. Voor een gezond drinkgedrag dien je rekening te houden met het volgende:

  • Drink voordat je dorst krijgt
  • Heb altijd een bidon bij de hand
  • Introduceer “drinkrituelen”: een glas water bij elke maaltijd; Stop bij de waterdispenser of drankenautomaat op weg naar het kopieerapparaat
  • Gebruik apps of online diensten die je eraan herinneren om te drinken
  • Neem voldoende water mee voor woon-werkverkeer en op zakenreis
  • Zorg voor afwisseling: soms water, soms thee, soms melk
  • Breng het water op smaak met muntblaadjes of verrijk het met vers citroensap – het sap levert ook belangrijke minerale zouten en vitamines
  • Eet zo vaak mogelijk fruit en groenten die veel vocht bevatten, zoals watermeloenen en komkommers

Dit vind je misschien ook leuk