Gezonde en betaalbare must-haves voor de voorraadkast

Gezonde en betaalbare must-haves voor de voorraadkast

Laatst geüpdatet op maart 6, 2024 by Redactie

Als je moe en hongerig thuiskomt van een lange dag werken en de kasten leeg zijn, kun je gemakkelijk buitensporige hoeveelheden uitgeven aan ongezonde fast-food- en afhaalmaaltijden. Maar als je van tevoren voorbereidingen treft, je voorraadkast vult met gezonde, betaalbare must-haves, zal het maken van je eigen maaltijden veel minder afschrikwekkend zijn. En het komt met een bonus: kook wat meer dan normaal en je hebt restjes klaar voor de lunch van morgen (of zelfs voor het diner van morgen). Je hebt geen geweldige recepten of ingrediënten nodig, om een voedzame maaltijd op de tafel te zetten. Vul je voorraadkast met onderstaande dingen, en je kunt snel beginnen met koken.

Bevroren broccoli

Een krachtpatser van vitaminen, vezels en antioxidanten, broccoli wordt vaak genegeerd ten gunste van “trendier” groenten. Maar er zijn eindeloze manieren om broccoli te bereiden, en de aankoop van grote, bevroren zakken betekent dat je altijd wat bij de hand hebt. Ervaar verschillende variaties met diepvriesbroccoli in de oven, gestoomde broccoli met olijfolie, knoflook en citroen, of zelfs broccoli-pesto.

Gedroogde linzen

Het mooie van gedroogde linzen is dat ze goedkoop zijn, een lange houdbaarheid hebben en verkrijgbaar zijn in verschillende variaties om aan jouw smaak te voldoen. Linzen bieden meer foliumzuur dan enig ander plantaardig voedsel. Ze komen in meerdere varianten: bruine linzen zijn bekend, maar groene, rode en gele linzen zijn ook te vinden door een beetje te zoeken. Elk type linzen heeft zijn eigen smaak en gebruik.

Volkoren pasta

Een paar minuten om het water te koken, tien minuten om de pasta aan de kook te brengen – klaar. Als je gewend bent aan “witte pasta”, maak je de omschakeling gemakkelijker door twee dozen te kopen, een volkoren en een traditionele, en begin langzaam met het mengen van de twee. Volkoren pasta heeft een meer nootachtige smaak, en een meer taaie textuur dan traditionele pasta. Geniet van de voordelen van volle granen en voedingsvezels. Volkoren pasta kan worden gemaakt met een verscheidenheid aan sauzen, zoals tomaat, Alfredo of pesto – of gewoon met olijfolie, knoflook en kruiden.

Walnoten

Deze noten zijn meestal duurder dan de andere items op de lijst, maar soms zijn er aanbiedingen en dan kun je meerdere zakken kopen. Walnoten bevatten gezonde fenolen en zijn enorm lekker als ze worden fijngemaakt en toegevoegd als toppings aan yoghurt, ontbijtgranen en zelfs pastagerechten. Als je je echt avontuurlijk voelt, doe dan een poging je eigen walnotenboter te maken.

Zalm in blik

Goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar, zalm in blik is even voedzaam als zijn frisse tegenhanger. Ingeblikte zalm kan worden bewaard voor een supersnelle maaltijd: zalmsalade. Giet de zalm af en combineer met een lichte mayo en gewenste kruiden voor een licht diner op brood of volkoren crackers. Als je een stevigere maaltijd wilt, maak dan gebakken zalmkroketten.

Rijst

Heerlijk en betaalbaar, rijst is met een reden populair bij veel culturen. Maak een grote pot rijst en geniet er twee dagen van met gebakken groenten en bonen en maak de volgende dag een snelle nasi. Geniet met mate van witte rijst.

Spliterwten

Net als linzen komen deze in meerdere varianten voor, hoewel je in de meeste winkels waarschijnlijk alleen het traditionele groene type zult vinden. Spliterwten zijn perfect voor stevige, eiwitrijke en met vezels gevulde maaltijden – vooral ideaal voor een kop soep als het een regenachtige of koude dag is.

Gedroogde Italiaanse kruiden
Als je echt zin hebt, kun je je eigen Italiaanse smaakmaker maken. Maar als je net als de rest van ons bent, zul je waarschijnlijk profiteren van de aanschaf van een potje van deze veelzijdige kruidenmix. Italiaanse kruiden kunnen als finishing touch aan zowel pasta- als rijstgerechten worden toegevoegd.

Ongezoet cacaopoeder

Het goede nieuws over cacao is dat het eigenlijk best goed voor je is, in zijn pure, ongezoete vorm. Het nieuws op straat is dat cacao een heerlijke bron van antioxidanten is – eet het niet gewoon, maar meng het poeder met iets anders.

Pindakaas/Notenboter

Wie is er niet met pindakaas op een boterham opgegroeid? Maar wist je dat je een heerlijke saus kunt maken voor pasta, groenten of rijst? Kijk online voor recepten, en je zult zeker iets vinden wat je lekker vindt.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten