Hoe belangrijk is vitamine C in de winter?

Hoe belangrijk is vitamine C in de winter?

by Redactie

December is hier en luidt de koude en donkere wintertijd in. We brengen meer tijd door in gesloten en verwarmde ruimtes. Wat onze luchtwegen daarentegen helemaal niet leuk vinden, is geliefd bij verkoudheidspathogenen: droge kamerlucht en droge slijmvliezen – een ideale voedingsbodem voor verkoudheid. De ziekteverwekkers worden vervolgens van persoon op persoon overgedragen via druppeloverdracht bij hoesten en niezen.

Maar welke rol speelt vitamine C hierbij?

Een uitgesproken vitamine C-tekort kan onder meer aanwezig zijn bij acute en chronische infecties. Waarom is dat? Je kunt dit duidelijk maken met een eenvoudig voorbeeld, je eigen rekening. Aan de inkomstenkant zorgt elke storting ervoor dat het rekeningsaldo toeneemt. Als er iets wordt geconsumeerd, bijvoorbeeld door het opnemen of het plaatsen van een doorlopende opdracht, daalt het saldo op de rekening. De situatie is vergelijkbaar met het vitamine C-niveau. Vitamine C is een in water oplosbare vitamine en kan daarom maar in zeer beperkte mate door het lichaam worden opgeslagen.

Als gevolg hiervan moeten we, figuurlijk gesproken, regelmatig vitamine C consumeren om de balans te vullen. Anderzijds wordt vitamine C geconsumeerd, bijvoorbeeld voor stofwisselingsprocessen in het lichaam of als “brandstof” voor het immuunsysteem. Daarbij wordt er voortdurend iets van de “vitamine C-rekening” gehaald en daalt het vitamine C-gehalte. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij een infectie: het vitamine C-verbruik is erg hoog en de bloedspiegel kan dienovereenkomstig dalen.

Veel mensen krijgen niet genoeg vitamine C binnen

Een onevenwichtige voeding die niet genoeg vitamines bevat, leidt tot een situatie waarin onder andere te weinig vitamine C via de voeding wordt aangevoerd. Veel mensen consumeren minder dan de dagelijkse hoeveelheid van 75 mg voor vrouwen en mannen vanaf 14 jaar. Daarnaast verliest ons voedsel veel vitamine C door onvoldoende opslag en bereiding (vitamine C is niet hittestabiel). Bovendien heeft het lichaam een ​​barrière ingebouwd: in de dunne darm wordt vitamine C via speciale transportmoleculen opgenomen en naar het bloed geleid. Het aantal van deze transporters is echter beperkt, waardoor slechts een deel van de hoeveelheid vitamine C in het bloed terechtkomt.

Lees ook: Vitamine pillen die je nodig hebt om de winter door te komen

Deficiëntiesituaties kunnen ongemerkt ontstaan

Interessant in dit verband is ook dat de opname van vitamine C uit de darm beperkt is. Het wordt in de dunne darm opgenomen via speciale transportmoleculen, waarvan het aantal beperkt is. Dit betekent dat slechts een deel van de oraal ingenomen vitamine C in het bloed terecht kan komen.

De verbinding tussen vitamine C en het immuunsysteem

Binnen de eerste paar uur na een infectie, zoals verkoudheid of griep, neemt het vitamine C-gehalte in de afweercellen van het lichaam snel af. Dit komt omdat onze immuuncellen vitamine C consumeren om met succes te kunnen vechten tegen ziekteverwekkers. Als vitamine C dan niet wordt aangevuld, kan ons immuunsysteem mogelijk niet meer zo nodig reageren.

Ga het ernstige tekort tegen

Als je een tekort aan vitamine C hebt, kun je het tegengaan door groenten en fruit te eten waar vitamine C in zit. De verschijnselen van een ernstig tekort aan vitamine C zijn tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen. Denk dan aan het slikken van vitamine C tabletten.

Dit vind je misschien ook leuk