Het is nooit te laat om te beginnen met sporten

Het is nooit te laat om te beginnen met sporten

Oudere mensen die nog nooit hebben deelgenomen aan langdurige trainingsprogramma’s hebben hetzelfde vermogen om spiermassa op te bouwen als hoog opgeleide meestersporters van dezelfde leeftijd, volgens nieuw onderzoek aan de Universiteit van Birmingham. Het onderzoek toont aan dat zelfs degenen die helemaal niet gewend zijn te trainen, kunnen profiteren van weerstandsoefeningen zoals gewichtstraining.

In de studie vergeleken onderzoekers spieropbouwend vermogen bij twee groepen oudere mannen. De eerste groep werd geclassificeerd als ‘meestersporters’ – mensen die in de jaren 70 en 80 levenslange sporters waren en nog steeds concurreren op topniveau in hun sport. In de tweede waren gezonde individuen van een vergelijkbare leeftijd, die nooit hadden deelgenomen aan gestructureerde trainingsprogramma’s.

Elke deelnemer kreeg een isotopentracer, in de vorm van een slok ‘zwaar’ water, en nam vervolgens deel aan een oefening, waarbij hij op een apparaat trainde. De onderzoekers namen spierbiopsieën van deelnemers in de 48 uur durende perioden vlak voor en net na de training en onderzochten deze om te kijken naar tekenen van hoe de spieren op de oefening reageerden. De isotopentracer liet zien hoe eiwitten zich in de spieren ontwikkelden.

De onderzoekers hadden verwacht dat de topsporters een verhoogd vermogen zouden hebben om spieren op te bouwen vanwege hun superieure fitnessniveau gedurende een langere periode. In feite toonden de resultaten aan dat beide groepen een gelijk vermogen hadden om spieren op te bouwen als reactie op lichaamsbeweging.

“Onze studie toont duidelijk aan dat het niet uitmaakt of je gedurende je hele leven geen regelmatige sporter bent geweest, maar je kunt nog steeds profiteren van lichaamsbeweging wanneer je begint”, zegt de hoofdonderzoeker. “Het is duidelijk dat een langdurige inzet voor een goede gezondheid en lichaamsbeweging de beste manier is om gezondheid van het hele lichaam te bereiken, maar zelfs later in het leven beginnen zal helpen om leeftijdsgebonden kwetsbaarheid en spierzwakte te vertragen.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten