Magnesium: zorg voor meer ontspanning én energie

Magnesium: zorg voor meer ontspanning én energie

Laatst geüpdatet op april 12, 2024 by Redactie

Een van de belangrijkste en meest onderschatte stoffen is magnesium. Magnesium is een mineraal dat in je lichaam voor heel veel verschillende doelen wordt gebruikt. In Nederland hebben veel mensen (en met name vrouwen) een tekort aan magnesium. Kom je met klachten bij de huisarts, dan worden meestal andere waarden getest. Zo staan vitamine D en B12 erom bekend dat ze al snel te laag zijn. Magnesium is veel minder bekend en wordt dus ook veel minder vaak getest. Jammer, want een tekort aan magnesium kan heel veel klachten veroorzaken!

De symptomen van magnesium tekort

Een magnesium tekort is niet altijd gemakkelijk te herkennen. Dit zijn typisch de ‘vage klachten’ die ook huisartsen vaak krijgen zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is. Deze klachten houden vaak verband met magnesium tekort:

– Spierkramp, vooral in de kuiten
– Vermoeidheid die maar niet over gaat (CVS)
– Depressiviteit en lusteloosheid
– PMS en andere menstruatie-gerelateerde klachten
– Laag libido
– Stress-gevoel zonder duidelijke oorzaak
– Vergeetachtigheid / problemen met het geheugen
– Spastische darm

Er zijn nog veel meer kenmerken van een magnesium tekort, want de stof is betrokken bij honderden processen in het lichaam. Daarom hebben we alleen de bovenstaande verkorte lijst van symptomen gebruikt. Een uitgebreidere lijst met symptomen van een magnesium tekort kan een goede toevoeging zijn als je een of enkele van deze klachten herkent.

Hoe krijg je magnesium binnen?

Magnesium zit met name veel in granen, noten en bepaalde groenten. Als je gezond eet, krijg je niet zo snel last van een tekort. Echter, tegenwoordig zijn veel groenten en granen verarmd. Als je bijvoorbeeld brood eet dat gemaakt is met tarwebloem, krijg je nauwelijks magnesium binnen. Brood van volkorenmeel bevat er veel meer van en is dus gezonder. Dat geldt ook voor andere graanproducten, zoals pasta’s. Ook in groenten is een verarming opgetreden, waarvan de oorzaak niet duidelijk is. Vermoedelijk heeft het te maken met grootschalige landbouw, waardoor de grond verarmd. Hoe het ook zij, volgens recent onderzoek heeft zo’n 20% van de westerse bevolking een meer of minder ernstig magnesium tekort.

Extra magnesium supplementen nemen

Doordat de voeding in veel gevallen onvoldoende magnesium oplevert, is het verstandig om het als supplement te nemen. Een voordeel van magnesium is dat het via de urine het lichaam weer verlaat als je er teveel van binnenkrijgt. Een overschot levert dus geen problemen op. Veel mensen die bovenstaande klachten krijgen, nemen een tijdje magnesium supplementen. Na een paar maanden zouden de klachten moeten zijn verminderd of verdwenen. Met name je energie niveau zou beter moeten zijn en je kunt je ook weer beter ontspannen. Magnesium heeft wel wat tijd nodig om weer volledig opgenomen te worden in het lichaam. Het wordt beter opgenomen wanneer je sport, wat overigens ook je gezondheid bevorderd. Een combinatie van sporten en gebruik van magnesium geeft je meer energie en ontspanning, waardoor je je al snel een stuk beter zult voelen!

Het nemen van magnesium supplementen wordt voor sommige groepen sowieso aangeraden, ongeacht of ze wel of geen klachten hebben. Dat geldt met name voor zwangere vrouwen en voor mensen ouder dan 50 jaar. Magnesium blijkt namelijk een remmende werking te hebben op de ontwikkeling van diabetes type 2. In combinatie met sporten, heeft magnesium ook een remmende werking op het ontwikkelen van dementie. Het is dus voor 50+ers sowieso een verstandige keus om magnesium supplementen te gebruiken naast de voeding.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten