Mindfulness kan dwalende gedachten weer op het goede spoor krijgen

Mindfulness kan dwalende gedachten weer op het goede spoor krijgen

by Redactie

Mindfulness – het vermogen om opzettelijk de aandacht op het huidige moment te richten – kan effectief zijn om gedachten afdwalen te verminderen, hoewel de resultaten verschillen afhankelijk van de onderzoeksmethodologie.

Iedereen heeft momenten waarop zijn geest niet bij zijn taak blijft. Je luistert bijvoorbeeld naar iemand die praat in een vergadering of klas en je gedachten dwalen af ​​naar je plannen voor het avondeten. Uit onderzoek blijkt met name dat 30% tot 50% van onze dagelijkse gedachten wordt besteed aan dit soort afdwalen, en dat overmatig afdwalen van de geest kan leiden tot veel negatieve resultaten, zoals slechtere prestaties op gestandaardiseerde tests en een slechtere herinnering van informatie.

Lees ook: Tips voor het beoefenen van mindfulness

“Hoewel een paar minuten afdwalen tijdens een vergadering geen kwaad kan, kan het een negatieve invloed hebben als het voor lange tijd aanhoudt”, zegt Lynley Turkelson, een doctoraalstudent aan de Universiteit van Cincinnati en hoofdauteur van een nieuwe studie over mindfulness. en geestdwalen gepubliceerd in het Journal of Cognitive Enhancement.

“Wanneer afleidende gedachten of gevoelens naar boven komen, helpt mindfulness ons om ze voorzichtig opzij te zetten en ons opnieuw te concentreren op wat recht voor ons ligt”, zegt Turkelson.

Methoden voor het beoefenen van mindfulness variëren, maar omvatten oefeningen zoals ademen en meditatie.

Turkelson zegt bijvoorbeeld dat men mindfulness kan beoefenen door aandacht te schenken aan de ervaring van het eten van een favoriet voedsel: “Je kunt beginnen door de geur van het voedsel op te merken voordat je het eet, hoe het voelt als je erin bijt, hoe het voelt in je mond, en de smaak. Of misschien let je op de stroom van adem in en uit je longen of op de sensaties die je ervaart in verschillende delen van het lichaam.”

Voor de studie voerden Turkelson, een doctoraalstudent en fellow bij de afdeling Psychologie van de UC, en co-auteur Quintino Mano, PhD, een universitair hoofddocent psychologie aan de UC, een systematische review uit van onderzoek dat kijkt naar de relatie tussen mindfulness en geestdwalen.

Wat ze ontdekten, is dat hoewel mindfulness – het vermogen om opzettelijk de aandacht op het huidige moment te richten – effectief kan zijn om afdwalende gedachten te verminderen, de resultaten verschillen afhankelijk van de onderzoeksmethodologie. Mensen zijn zich er bijvoorbeeld soms niet van bewust wanneer ze worden afgeleid, dus het is niet betrouwbaar om hen te vragen hun eigen gedachten afdwalen te melden. De onderzoeksresultaten laten zien dat het beter is om geestdwaling op andere manieren te meten, zoals het gebruik van computergebaseerde tests.

Lees ook: Wat is mindfulness gebaseerde meditatie en waarom zou je het moeten proberen?

“Tijdens COVID hebben mensen nog meer afleiding dan normaal, dus het is belangrijk om op onderzoek gebaseerde manieren te vinden om het afdwalen van gedachten te verminderen en de aandacht te verbeteren”, zegt Turkelson.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten