Tips om beter te slapen tijdens warm weer

Tips om beter te slapen tijdens warm weer

Laatst geüpdatet op augustus 18, 2023 by Redactie

Het is zomer en we hebben al meerdere warme dagen achter de rug, en hoewel het Nederlandse weer typisch onvoorspelbaar kan zijn, veroorzaakt het in de loop van het seizoen steevast verschillende hittegolven. De meesten van ons verheugen ons op warme weer, maar een paar dagen in een hittegolf en onze slaapkwaliteit kan beginnen te lijden. Zwoele temperaturen en verhoogde luchtvochtigheid zorgen ervoor dat het moeilijker wordt om in slaap te vallen en in slaap te blijven. Er zijn echter verschillende eenvoudige tips die ons kunnen helpen koel te blijven tijdens warm weer.

Katoenen lakens en nachtkleding

Losvallende katoenen nachtkleding is van nature ademend en verkoelend – ideaal voor warme weersomstandigheden. Vermijd stoffen zoals nylon en polyester en kies katoen voor nachtkleding en beddengoed. Katoen is licht van gewicht, absorbeert vocht waardoor we niet meer zweterig en plakkerig wakker worden, en zorgt voor een comfortabelere slaap.

Een zomers dekbed

Verwissel je winterdekbed voor een lichtere variant en als het erg warm is gebruik dan alleen een laken. Als je de neiging hebt om het warmer of kouder te voelen dan je partner, probeer dan een dekbed dat zich aanpast aan je individuele behoeften, zodat je de hele nacht comfortabel blijft.

Lees ook: Hoe maak je een keuze uit de verschillende soorten dekbedden?

Ventilatie

Pas mediterrane praktijken toe door gordijnen en jaloezieën overdag dicht te houden, maar houd ramen open om koele lucht binnen te laten. Gebruik lichtgekleurde gordijnen omdat metalen jaloezieën en donkere gordijnen de kamer heter kunnen maken. Open ramen ’s nachts om de lucht te laten circuleren en creëer samen een doorgang door ramen en deuren in verschillende kamers te openen.

Een ventilator is een handige oplossing om je omgeving te koelen bij warmer weer en is goedkoper dan airconditioning. Zet een ventilator 30 minuten aan voordat je naar bed gaat om je slaapkamer af te koelen voordat je gaat slapen. Er zijn tegenwoordig verschillende ultrastille modellen beschikbaar, hoewel sommigen het zoemende geluid rustgevend vinden om in slaap te vallen!

Maak je eigen koude lucht

Een kom met ijs voor je ventilator helpt om koude lucht te genereren. In plaats van bestaande warme lucht door de kamer te verplaatsen, koelt het ijs de lucht die door de ventilator wordt gecirculeerd, en werkt het om je kamer af te koelen. Dit is een goede tip voor kinderen die moeite hebben met slapen, je kunt de ventilator uitzetten zodra ze slapen.

Hydratatie

Veel water drinken bij warm weer is van vitaal belang en zorgt ervoor dat je overdag en ’s nachts koeler blijft. Drink de hele dag door consequent water en zorg ervoor dat kinderen voldoende water drinken. Soms is honger een teken dat je dorst hebt, dus drink volop. Komkommers, slablaadjes, meloenen, aardbeien en bessen bevatten veel water, wat ook helpt om je hydratatie te verhogen. Zorg ervoor dat er water bij je bed is als je ’s nachts dorstig wordt. Vermijd overmatig alcoholgebruik omdat dit uitdroogt.

Voor het slapen gaan

Klam en plakkerig aanvoelen garandeert gegarandeerd dat je je niet comfortabel voelt in bed. Neem een ​​koele douche voor het slapengaan, houd de temperatuur laag en laat het haar vochtig om je langer koel te houden.

Ademhalingstechnieken

Sitali pranayama- ademhaling is een yoga-ademhalingsoefening en een manier om zelf koele lucht te maken. Het is het beste om te gaan zitten. Alleen bij inademing, krul je tong op als een rietje en nip je adem door je tong, de lucht zal erg koel aanvoelen. Sluit vervolgens je mond en adem langzaam uit door je neus. Dit is een rustgevende en verkoelende oefening om voor het slapengaan te gebruiken om je te helpen ontspannen. Slechts vijf minuten kan zeer effectief zijn en is een meditatieve manier om je voor te bereiden op het slapen.

Eet licht

Zorg ervoor dat je avondmaaltijden in de zomer kleiner zijn en vermijd overdreven pittige, zware, vette maaltijden of eiwitten met veel verzadigde vetten. Ons lichaam gebruikt meer energie om een ​​groot, rijk of zwaar avondmaal te verteren, wat betekent dat we meer stofwisselingswarmte produceren – niet ideaal voor het slapengaan. Magere eiwitten zoals kip en vis zijn goede vervangers voor rood vlees met een hoog vetgehalte. Houd je lichaamstemperatuur constant door een lichte avondmaaltijd te eten in de zomer.

Lees ook: 10 voordelen van naakt slapen

Verlichting en apparaten

Aangesloten apparaten en gloeilampen geven warmte af en dragen bij aan de algehele temperatuur van een kamer. Alles uitzetten is beter voor het milieu en voorkomt stimulerend blauw licht, waardoor je je meer wakker voelt. Verwijder alle laptops, schermen en telefoons uit je slaapkamer om afleiding te voorkomen als je ’s nachts wakker wordt.

Andere tips

Als je de neiging hebt om ’s nachts wakker te worden om de hitte, koel dan een gezichtsmist of hydratatiespray voor het slapengaan in de koelkast en laat het op het nachtkastje voor onmiddellijke verlichting. Het vullen van een warmwaterkruik met ijs zorgt voor gegarandeerde koude plekken in je bed, je kunt je pyjama ook in een luchtdichte zak doen en in de koelkast of vriezer stoppen voordat je hem draagt. Een koele flanellen doek of theedoek op je gezicht en hals kan onmiddellijke verlichting bieden.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten