Veelvoorkomende rugproblemen begrijpen, voorkomen en behandelen

Veelvoorkomende rugproblemen begrijpen, voorkomen en behandelen

by Redactie

Rugproblemen zijn de meest voorkomende ziekte. Vele volwassenen hebben wel eens last van rugpijn. Deze kunnen op zeer verschillende manieren worden gelokaliseerd en zeer uitgesproken zijn. Naast een gebrek aan lichaamsbeweging, omvatten de risicofactoren ook obesitas en stress. We leggen hier uit hoe de meest voorkomende rugklachten ontstaan ​​en wat je eraan kunt doen.

1. Nekpijn

De grip op de gespannen nek is voor velen een deel van het dagelijks leven. Dit komt voornamelijk door spierspanning en beklemming in de bovenste thoracale en cervicale wervelkolom. De pijn in de nekstreek is vaak het gevolg van een ongunstige werkhouding of intensief gebruik van de smartphone. Tip: Controleer regelmatig je houding tijdens het werken en het gebruik van je smartphone. Kijk bijvoorbeeld  niet te vaak naar de mobiele telefoon. Ook is het aan te raden om de rugspieren te versterken met oefeningen om ongemak te voorkomen. Een rugvriendelijke werkplek is net zo essentieel – zoals een bureaustoel die ergonomisch zitten mogelijk maakt en een in hoogte verstelbaar bureau waarmee je af en toe kunt staan.

2. Lumbago

In tegenstelling tot nekproblemen wordt de zogenaamde lumbago meestal heel plotseling en na een verkeerde beweging merkbaar. En hoewel het meestal net zo snel gaat als het kwam, zijn velen bang voor deze pijn. De redenen zijn meestal verplaatste of geblokkeerde wervelgewrichten of spierspanning. Het probleem: vanwege de hevige pijn nemen de getroffenen een verlichtende houding aan, wat de symptomen verder verergert. De zogenaamde stappositionering is logischer om de pijnlijke spieren te verlichten. Leg hiervoor je rug en hoofd plat op een zachte ondergrond. De knieën en onderbenen worden vervolgens op een stoel geplaatst. De knie- en heupgewrichten moeten een rechte hoek vormen. Ook belangrijk: in plaats van op de bank te liggen, moet je je dagelijkse taken zo goed mogelijk uitvoeren. Want wie beweegt is aantoonbaar sneller fit. Warmte kan ook helpen pijn te verlichten, omdat het verkrampte spieren ontspant. Omstandigheden met constante therapeutische warmte zijn bijvoorbeeld nuttig. Ook een lichte massage van een fysiotherapeut kan verlichting bieden. Als preventieve maatregel is het raadzaam om voldoende beweging in het dagelijks leven te integreren en een slechte houding te vermijden.

Lees ook: Typische oorzaken lage rugpijn

3. Hernia

Een andere veelvoorkomende oorzaak van rugpijn is een hernia. En niet zonder reden: meer dan de helft van alle 40-jarigen vertoont al tekenen van slijtage op hun tussenwervelschijven. Op oudere leeftijd wordt 90 procent van alle mensen getroffen. Als er een hernia optreedt, gaat de gelatineuze kern van de tussenwervelschijf door de vezelige ring eromheen en drukt op een zenuw. Dit kan ernstige pijn en zelfs gevoelloosheid in de ledematen veroorzaken. Typische symptomen zijn het optreden van verlamming en tintelingen in de armen en benen. Als de lendenwervels zijn aangetast, kunnen patiënten nauwelijks op hakken of op hun tenen staan ​​en kan een incident in de cervicale wervelkolom vingers en armen verdoven. Hernia’s kunnen echter ook ongevaarlijk zijn en vrijwel geen symptomen vertonen. In meer dan 90 procent van de gevallen is geen operatie nodig, maar is therapie voldoende. Dit omvat meestal een combinatie van pijnmedicatie, lokale infiltratiebehandeling (injecties), lichte lichaamsbeweging en fysiotherapie. Ontspanningsoefeningen en warmtetoepassingen zijn ook goed voor je rug. Voldoende lichaamsbeweging en het vermijden van een slechte houding en overgewicht zijn nuttig voor preventie.

Dit vind je misschien ook leuk