Vier tips voor veilig en effectief hardlopen dit najaar

Vier tips voor veilig en effectief hardlopen dit najaar

by Redactie

Laatst geüpdatet op oktober 5, 2020 by Redactie

Normaal gesproken maken hardlopers zich rond deze tijd van het jaar op voor marathons en sportevenementen. COVID-19 leidt echter tot de annulering of vertraging van veel van dergelijke evenementen en kan ertoe leiden dat hardlopers hun doelen voor het herfstseizoen heroverwegen. Maar zelfs als je niet deelneemt aan een hardloopwedstrijd, kan hardlopen, naast vele andere voordelen, een geweldige ontstresser zijn, vooral in deze uitdagende tijden. Als je doorgaat met trainen of als je een nieuwe hardloper bent, hebben we hier wat tips om dit najaar veilig en effectief te hardlopen.

Lees ook: Power Walking tips voor beginners

Meerdere trainingen zijn beter

Beheer je spierpijn (schuimrollen is hier goed voor) consequent. Concentreer je ook op het verbeteren van je beenkracht door middel van krachttraining en denk erover om verschillende oefeningen zoals yoga, fietsen of zwemmen in je fitnessroutine te integreren. Dit zal niet alleen je prestaties verbeteren, maar het kan ook een enorm verschil maken in het verminderen van het aantal blessures.

Mix het

Het is het beste om tijdens de week verschillende runs te doen. Drie tot vier keer per week rennen is ideaal: een speed- of trackinterval-training, een lange en langzame run en een korter tempo of sneller tempo. Je kunt indien nodig nog een half, ontspannen tempo uitvoeren. De variatie zal je cardiovasculaire systeem op een paar verschillende manieren belasten en voorkomen dat je je verveelt. 

Houd je hardloop-/trainingsgroepen klein

Er is nog steeds een pandemie gaande, dus het is belangrijk om je contact met anderen te blijven beperken. Als je liever niet alleen rent, ga dan alleen hardlopen met degenen die je regelmatig ziet of waarmee je regelmatig contact hebt. Als je in een kleine groep rent, draag dan een mondkapje. Wees respectvol voor anderen op de weg door een afstand van 1,5 meter aan te houden. Vermijd spugen en zorg voor voldoende ruimte bij het passeren. De veiligste manier om te rennen is nog steeds solo of met je hond op een stillere route met minder voetverkeer.

Lees ook: Hoe wordt je een hardloper wanneer je niet van rennen houdt?

Blijf bij hardlopen buitenshuis

Ren niet als je je ziek voelt. Probeer ook binnen hardlopen in de sportschool te vermijden. Virussen zoals COVID-19 en de griep zijn veel meer overdraagbaar binnen, vooral in een omgeving waar anderen zwaar ademen, grommen of luid praten, dus buiten de sportschool blijven is de beste keuze om veilig te blijven tijdens het trainen.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten