Zes ontspanning's technieken om stress te verminderen

Zes ontspanning’s technieken om stress te verminderen

by Redactie

Laatst geüpdatet op september 25, 2023 by Redactie

We worden allemaal wel geconfronteerd met stressvolle situaties in ons leven, variërend van kleine ergernissen, tot meer ernstige. Maakt niet uit wat de oorzaak is, stress vult je lichaam met hormonen. Je hart klopt, je ademhaling versnelt, en je spieren worden gespannen. Hieronder zes ontspanning’s technieken die kunnen helpen om stress te verminderen.

1. Adem met aandacht

In deze eenvoudige, krachtige techniek, neem je lang, langzaam en diep adem (ook bekend als de buikademhaling). Als je inademt, laat je afleidende gedachten en gevoelens los. Echter, deze techniek is niet geschikt voor mensen met gezondheidsproblemen die ademhaling bemoeilijken.

Lees ook: Hoe een pauze te nemen van het dagelijks leven: 5 Ayurvedische tips

2. Body scan

Deze techniek combineert ademen met aandacht met progressieve ontspanning van de spieren. Na een paar minuten van diepe ademhaling, kun je je richten op een deel van het lichaam of groep van spieren en laat je mentaal enige fysieke spanning die je daar voelt los. Een body scan kan je ook bewust maken van de mind-body connectie.

3. Geleide fantasie

Voor deze techniek, roep je rustgevende scènes, plaatsen, of ervaringen op in je hoofd om je te helpen ontspannen en focussen. Geleide fantasie kan je helpen een positieve visie op jezelf te versterken, maar het kan moeilijk zijn voor degenen die opdringerige gedachten hebben of het moeilijk vinden om mentale beelden op te roepen.

4. Mindfulness meditatie

Deze oefening gaat om comfortabel zitten, met de nadruk op je ademhaling, en het brengen van de aandacht van je geest in het huidige moment zonder na te denken over het verleden of de toekomst. Deze vorm van meditatie is de afgelopen jaren zeer populair geworden. Onderzoek suggereert dat het nuttig kan zijn voor mensen met angst, depressie en pijn.

5. Yoga, tai chi en Qigong

Deze drie oude kunsten combineren ritmische ademhaling met een reeks van houdingen of vloeiende bewegingen. De fysieke aspecten van deze oefeningen bieden een mentale focus die je kunnen helpen af te leiden van snelle gedachten. Ze kunnen ook je flexibiliteit en balans verbeteren. Maar als je normaal niet actief bent, gezondheidsproblemen hebt, of een pijnlijke of invaliderende aandoening, kunnen deze ontspanningstechnieken te uitdagend zijn.

Lees ook: 7 redenen om met Tai Chi te beginnen!

6. Herhalend gebed

Voor deze techniek, moet je in stilte een kort gebed of zin van een gebed herhalen tijdens het beoefenen van de adem focus. Deze methode kan met name aantrekkelijk zijn als religie of spiritualiteit zinvol is voor jou.

Probeer om elke dag ten minste 20 minuten te oefenen, hoewel zelfs slechts een paar minuten ook kunnen helpen. Maar hoe langer en hoe vaker je deze ontspanning’s technieken oefent, hoe groter de voordelen zijn en hoe meer je stress kunt verminderen.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten