Zo kom je de herfst en winter gezond door

Zo kom je de herfst en winter gezond door

by Redactie

Laatst geüpdatet op oktober 21, 2021 by Redactie

De temperaturen dalen, de bladeren vallen van de bomen en de verwarming staat bij velen al aan. Duidelijk: de  herfst is al aangebroken. Met het begin van het koude seizoen vragen veel mensen zich echter af hoe ze hun afweer kunnen versterken en de naderende golven van verkoudheid kunnen trotseren. We hebben hier wat tips voor je op een rijtje gezet!

Je bent wat je eet

Een gezond en uitgebalanceerd eetpatroon wordt aanbevolen om de gezondheid op vele manieren te helpen. Wat en hoeveel we eten kan zowel positieve als negatieve effecten hebben op het lichaam. Het risico op hart- en vaatziekten en stofwisselingsstoornissen, zoals: Diabetes, kan aanzienlijk worden verminderd met een uitgebalanceerd menu doorspekt met vullende volkorenproducten, hoogwaardige plantaardige vetten en oliën, vijf porties fruit en groenten per dag en weinig suiker en zout. Tegelijkertijd worden belangrijke vitamines en mineralen opgenomen die het immuunsysteem versterken. Wie evenwichtig en gezond eet, krijgt via zijn voeding voldoende voedingsstoffen binnen. Een aanvullend supplement met multivitaminepreparaten, is dan niet nodig of alleen voor die mensen die door onderliggende aandoeningen van de darm minder voedingsstoffen uit de voeding opnemen. Iedereen die lange tijd een veganistisch dieet volgt en volledig afziet van dierlijke producten, moet zijn ijzerstatus en vitamine B12-balans in de gaten houden en indien nodig laten bepalen door zijn huisarts. 

Lees ook: 5 gezonde voedingsmiddelen voor je lichaam

En de regel is: veel helpt niet altijd veel. Overdosering met vitamines door hooggedoseerde multivitaminepreparaten is mogelijk en kan zelfs negatieve effecten hebben. Vitamine B12 speelt een rol als groeifactor. Er zijn aanwijzingen dat een overdosis, hoewel het geen kanker veroorzaakt, de groei van kankercellen kan versnellen. 

Ook belangrijk: drink veel. Geeft de voorkeur aan water of ongezoete dranken zoals kruiden- en vruchtenthee. Overigens: koffie maakt ook deel uit van de dagelijkse vochtinname, ook al blijft de veronderstelling bestaan ​​dat koffie vocht aan het lichaam onttrekt.

Hij die slaapt zondigt niet

Stress en verstoorde slaap gaan vaak hand in hand. Degenen die gestrest zijn, slapen vaak slecht. Wie slecht slaapt, b.v. door slaapapneu, is over het algemeen vatbaarder voor infecties. Stressvermindering en gezond slapen zijn daarom belangrijke maatregelen om veilig de winter door te komen. Met beweging in de open lucht, bijvoorbeeld in de vorm van wandelen of sporten, sla je meerdere vliegen in één klap. Het is aangetoond dat lichaamsbeweging en sport stress verminderen. Zonlicht bevordert de vorming van vitamine D, wat een positief effect heeft op het immuunsysteem. Ook al klinkt het paradoxaal: mensen hebben licht nodig om te slapen omdat het leidt tot het vrijkomen van de boodschapperstof serotonine. Te weinig daglicht in de winter kan ertoe leiden dat er onvoldoende serotonine vrijkomt en de interne klok – meer precies: het slaap-waakritme – uit balans raakt. Dit kan worden toegeschreven aan een gebrek aan daglicht. Ook op bijzonder donkere dagen in het koude seizoen kan een daglichtlamp met een lichtintensiteit van minimaal 10.000 lux helpen om voldoende zonlicht binnen te krijgen. Ideaal in de ochtend, wat ook helpt voor diegenen die het in de winter over het algemeen moeilijker hebben om uit hun bed te komen. De daglichtlamp mag echter niet meer twee tot drie uur voor het slapengaan worden gebruikt.

Kleed je warm aan!

Kou alleen maakt je niet koud – ook al doet de naam anders vermoeden. Er zijn beslist nog steeds verkoudheidsvirussen nodig om een ​​​​snotneus te veroorzaken. Toch is het goed om je in de winter warm aan te kleden: als we afkoelen, trekken de bloedvaten samen en komen er minder immuuncellen in de slijmvliezen van neus en mond. Ziekteverwekkers hebben dan veel gemakkelijker kans.

Lees ook: Zo blijft het immuunsysteem fit in de winter

Handen wassen en zo

Je weet eigenlijk dat roken niet gezond is en dat alcohol alleen met mate mag worden geconsumeerd. Deze stimulerende middelen hebben ook een nadelig effect op ons immuunsysteem en maken ons over het algemeen vatbaarder voor infecties. Door Corona weten we ook hoe belangrijk regelmatig handen wassen en indien nodig handdesinfectie is. Zeker na een verblijf in openbare voorzieningen zoals het openbaar vervoer of winkelen in de supermarkt. Dit voorkomt dat virussen en bacteriën via onze handen in het gezicht komen en zo in de buurt van de slijmvliezen van ogen, mond en neus.

Dit vind je misschien ook leuk

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten